• 1

BLOG

Przeczytaj ostatnie artykuły

Nauka języka obcego w żłobku cz.1

Napisał
nauka_języka_w_żłobku nauka_języka_w_żłobku childhorizons
Paste a VALID AdSense code in Ads Elite Plugin options before activating it.

Czy jest sens nauki języka obcego w żłobku? Czy warto tak wcześnie zacząć naukę języków obcych? Jaka jest najlepsza metoda nauczania dzieci języków obcych? Czym kierują się rodzice podejmując decyzję o nauce języka obcego przez ich dzieci? Na te i inne pytania odpowie Agnieszka Sukmanowska - Centrum Języków Obcych Diverslingva.

Najczęściej spotykamy się z opinią, że dzieci we wczesnej fazie rozwoju przyswajają wiedzę w szybkim tempie i warto wykorzystać ten fakt również do nauki języka obcego. Pamiętać musimy jednak, że rozwój mowy jest procesem skomplikowanym, zachodzi w relacji z innymi procesami rozwojowymi i jest związany z indywidualnym tempem i rytmem rozwoju. Wobec tego musimy pamiętać również o minusach, które mogą wystąpić gdy w sposób niewłasciwy rozpoczniemy nauczanie języków u najmłodszych dzieci.

Przede wszystkim musimy zmierzyć sie z opiniami niektórych rodziców i dziadków, którzy mają poczucie, że "dziecko jest do czegoś zmuszane, że skazuje się je na katusze" bądź naciąga rodziców na nieskuteczną naukę, na którą zresztą i tak jeszcze przyjdzie pora w szkole. Otóż w nauce języków obcych w tak młodym wieku, dodajmy jeszcze - nauce języków obcych w żłobku - chodzi nie tylko o skutecznosć nauczania mierzalną np. ilością słów poznanych i powtarzanych przez dziecko. Z pośród wielu zalet, o których wspominam w dalszej cześci, eksponujemy aspekt uczenia jako formy zajęć, spedzania czasu z dzieckiem, pogłębiania kontaktu, poświęcania uwagi każdemu dziecku z osobna.  Ważna jest także forma wskazująca na to, że teraz robimy coś istotnego. Oczywiscie wszystko odbywa się poprzez zabawę więc nie są to żadne "katusze" czy nadmierna próba ćwiczenia koncentracji uwagi.

Wielu rodzicow zapewne zdaje sobię sprawę z tego, że w pierwszych latach życia kształtujemy sporą cześć (50%) naszej umiejętności uczenia się. Istotne jest tutaj zarówno kształtowanie wzorów dróg nerwowych a także kształtowanie rodzajów i sposobów uczenia się. Dzieci w tym wieku cechuje naturalna ciekawość i spontaniczna reakcja na bodźce zewnętrzne. Inaczej niż dorośli czują się w otoczeniu języka obcego. Dla porównania, dorośli czują dyskomfort związany choćby z relacją uczeń - nauczyciel, natomiast dzieci traktują dobrze poprowadzone zajęcia języka obcego jak wspaniałą atrakcję.

Wspomnieć należy również o minusach nauczania języków obcych u dzieci. Najważniejszym z nich jest fakt, o którym wspominałam wcześniej, iż nauka języka obcego ma wpływ na proces rozwoju mowy u dzieci. Należy wziąć pod uwagę zagadnienia z  dziedziny logopedii.  U niektórych dzieci mogą występować zaburzenia i wady mowy. Angielska wymowa może w niepożądany sposób np. osłabić bądź wzmocnić artykulację niektórych głosek pogłebiając tym samym wadę wymowy.  Dlatego też zaleca się indywidualną ocenę każdego dziecka pod wzgledem braku przeciwskazań do nauki języka obcego.

Odpowiadając na pierwsze pytanie - warto zaczynać naukę języka obcego już w żłobku jednakże decyzję tę należy podejmować świadomie i jeżeli to możliwe, w pełnym porozumieniu z logopedą i kadrą żłobka.

 

Czytany 12404 razy

Ostatnio dodane artykuły

« September 2017 »
Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Pogoda we Wrocławiu

50°
10°
°F | °C
Cloudy
11 mph
Sat
Showers
49 | 55
9 | 12
Sun
Rain
52 | 64
11 | 17